”Vi har samme kamp / flugtmekanismer, hvad enten vi prøver at undslippe en tiger eller vores egne følelser og indre smerte”

 

Vi reagerer på vores egen psykiske smerte, som om det var en ydre trussel.

Hvis vi oplever noget ubehageligt, aktiveres de systemer i hjernen, der advarer os om potentielle trusler – vi ønsker at fjerne os eller slippe væk fra den. For det meste sker det automatisk, uden at vi tænker over det.

Problemet er bare, at vi har samme kamp–flugt mekanismer, hvad enten vi prøver at undslippe en tiger, eller vores egne følelser og indre smerte. Når det sker, igangsættes hjernes undgåelsessystem og kroppens forsvarssystem. Vi kan eksempelvis spænde op i kæben eller mavemusklerne og danne et muskelpanser, der gør os klar til kamp. På kort sigt et utroligt effektivt system til at overleve en potentiel livstruende situation. På lang sigt risikerer vi at brænde sammen, da vi ignorerer signalerne fra kroppen og holder svære ting inde.

Ved at skabe plads til at trække vejret igen og løsne op i kroppens muskelpanser, giver vi os selv en mulighed for at bevidstgøre og respondere anderledes på de ting, der sker i kroppen, og mærke os selv igen.

Årsager folk ofte kommer til mig med:

  • Stress
  • Angst
  • Depression
  • Misbrugsproblemer – alkohol, hash, overspisning,

Jeg er blandt andet en del af behandler teamet i ManuVisions forskningsprojekt omkring tidligere udsendte soldater med PTSD.